NA ZDROWIE, WAŻNE DLA ZDROWIA

Słodki narkotyk: uzależnienie od cukru

Czasem dopada Cię przeogromna ochota na coś słodkiego. Nie wyobrażasz sobie dnia bez cukru, choć wiesz, że jest przyczyną wielu chorób i prowadzi do otyłości. Dlaczego nie możemy się powstrzymać i jemy go coraz więcej? Kwestia słabej woli? Niekoniecznie.

Cukier jest substancją, która uzależnia w takim samym stopniu jak alkohol czy narkotyki. Nieopanowany apetyt na słodycze skutkujący podjadaniem między posiłkami czy napadami głodu może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, między innymi takich, jak nadwaga i otyłość, miażdżyca, schorzenia serca, a nawet problemy natury psychicznej. W jaki sposób można pokonać uzależnienie od cukru oraz słodyczy?

Uzależnienie od cukru to problem dotyczący wielu ludzi, którzy najczęściej nawet nie wiedzą o tym, iż mają do czynienia z nałogiem. Cukier potrafi uzależnić w takim samym stopniu jak alkohol, nikotyna czy narkotyki.

Jak objawia się uzależnienie od cukru?

 

Charakterystyczne dla uzależnienia od cukru objawy to:

  • ciągłe podjadanie, w coraz większych dawkach, zwłaszcza słodyczy i innych produktów zawierających cukier;
  • nieustający głód, spowodowany wahaniami poziomu glukozy we krwi, jakie następują po jedzeniu żywności bogatej w cukry proste;
  • utrata kontroli nad ilością spożywanych słodyczy, niepohamowany głód nie tyle fizyczny, co psychiczny;
  • obsesyjne, ciągłe myślenie o jedzeniu, prowadzące wręcz do trudności w skupieniu się na innych czynnościach, choćby na pracy;
  • zachowania kompulsywne, pochłanianie na raz bardzo dużych ilości żywności;
  • ukrywanie się z nałogiem, jedzenie w samotności, w tajemnicy przed bliskimi.

 

Jeśli zauważamy u siebie objawy uzależnienia od słodyczy i cukru, konieczne jest podjęcie kroków mających na celu walkę z nałogiem. Jak walczyć z uzależnieniem od słodyczy?

Tak jak z każdym uzależnieniem, tak również z uzależnieniem od słodyczy należy walczyć. W leczeniu uzależnienia od cukru może pomóc dieta niskowęglanowa. Dlatego też do jadłospisu należy wprowadzić produkty zawierające mało węglowodanów. Zmieniając nawyki żywieniowe, warto także pamiętać o produktach z niskim indeksem glikemicznym. Tego typu żywność wchłania się powoli, dlatego nie pojawia się szybko uczucie głodu. Dobrze jest w diecie łączyć produkty pełnoziarniste z produktami bogatymi w białko i tłuszcz.

Niestety to nie jest cała prawda. Cukier tak bardzo zbanalizował się w naszych oczach, że nie dostrzegamy, czym naprawdę jest. A przypomina on w pewnym sensie kałasznikowa, który jest tani, prosty w produkcji i banalny w obsłudze (posługują się nim sprawnie nawet dzieci) i dlatego przyczynił się do śmierci tak wielu ludzi.

źródło ; Wylecz to, WOMEN’S HEALTH

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *